Οξείδωση και αντιοξειδωτικά

Η λέξη “αντιοξειδωτικά” ακούγεται καθημερινά πολύ περισσότερες φορές απ’ ότι θα περίμενε κανείς. Λογικά, η “οξείδωση” θα έπρεπε να ακούγεται αντίστοιχες φορές, πώς αλλιώς; Έλα όμως που δεν είναι έτσι και τελικά καταλήγουμε να ξέρουμε ότι ο καφές και το πράσινο τσάι είναι τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, αλλά να μην ξέρουμε τι ακριβώς σημαίνει αυτό!

Η οξείδωση, λοιπόν, είναι μια χημική διαδικασία που θα περιγράφαμε ως το “σκούριασμα” των κυττάρων, η οποία προκαλείται από διάφορους οργανικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Όταν το κύτταρο οξειδωθεί, παράγει “ελεύθερες ρίζες”, νέα χημικά στοιχεία δηλαδή τα οποία ενεργοποιούν αλυσιδωτές αντιδράσεις που επιβαρύνουν την υγεία των κυττάρων- όλων των κυττάρων, μέχρι και του εγκεφάλου. Οι τροφές που είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά στοιχεία ή/και τα αντίστοιχα συμπληρώματα διατροφής, συμβάλλουν στον περιορισμό της οξείδωσης των κυττάρων και άρα στην προστασία της υγείας μας.

Αν κάναμε ολοκληρωμένο μάθημα χημείας τώρα, θα μιλούσαμε για τους διαφορετικούς τύπους αντιοξειδωτικών και πώς ο καθένας επιδρά. Προς το παρόν, ας περιοριστούμε στο ότι εκτός από τον καφέ και το τσάι, οι τροφές ολικής άλεσης, η σοκολάτα, τα μούρα όλων των τύπων, το λάχανο κλπ είναι τροφές με σημαντική αντιοξειδωτική αξία. Βέβαια- και αυτό είναι σοβαρό: η υπερκατανάλωση αντιοξειδωτικών μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις, όταν για παράδειγμα δεν επιτρέπει σε μεταλλικά στοιχεία όπως ο ψευδάργυρος και ο σίδηρος να απορροφηθούν από τον οργανισμό. Γι άλλη μια φορά, και δεν είναι έκπληξη μάλλον, επιστρέφουμε στο γνωστό μας συμπέρασμα: όλα, αφορούν τη σωστή ισορροπημένη διατροφή. Ακόμη κι όταν δεν ξέρεις τι είναι η οξείδωση και πώς δρουν τα αντιοξειδωτικά, αν φροντίζεις να διατηρείς μια θρεπτική και πλούσια σε ποικιλία διατροφή, θα έχεις την ασπίδα που χρειάζεσαι, από τις ελεύθερες ρίζες και από όλα τα σχετικά.